Caesar IV
Annak idején a Sim City mellett csak egy kifejezetten városépítő játék létezett, a Caesar, melyben nem modern, hanem ókori (konkrétan római) metropoliszokat kellett irányítani. A készítők előtt a lehetőség ezután már adva volt, átcsomagolták görög és egyiptomi köntösbe is. Most, hogy már végigzongorázták az összes nagyobb ókori civilizációt, újra kezdik – 3D-ben.
A hír igaz, a Caesar IV már teljesen 3D-ben pompázik. Ennek persze megvannak a maga előnyei és hátrányai is. Először is, gyönyörködhetünk az időjárás (eső, hó, homokvihar) illetve a napszakok változásában, valamint teljes szabadságot kapunk a kameranézet megváltoztatásához. Már nincs az, hogy a fix 90 fokos forgatás után is ugyanazt látjuk minden épületből. Szükség is van rá, hiszen a nagy épületek, valóban NAGYok. A Colosseum és a cirkusz méreteiből adódóan szinte rátelepszik a környezetére, és jelentős részt kitakar előlünk a város többi részéből. Ugyanakkor városunk lakói a méretarány kedvéért hangyányira zsugorodtak össze, és szinte hajtóvadászatot kell indítanunk, ha rájuk akarunk klikkelni. És persze a 3D miatt bekövetkezett gépigény-növekedés sem utolsó szempont.
A korábbi részekből már megszokhattuk, hogy a városunk lakóira kattintva meghallgathattuk azoknak véleményét a városról, mire van szükségük, vagy mitől félnek a legjobban. Ezt továbbra is megtehetjük, és ez annál örömtelibb, mivel a Caesar IV teljesen magyarul jelent meg itthon. A szinkronszínészek, akik ismerősek lehetnek különböző filmekből vagy TV csatornákról, remek munkát végeztek, és helyenként még a humort sem nélkülözték. Ez pedig még jobban kiemeli az emberek összezsugorodásából adódó negatívumot.
A játék rendszere a korábbiakhoz képest alapvetően nem nagyon változott, könnyen bele lehet rázódni. A legjelentősebb újítás, hogy két külön foglalkoztatási szerkezetet kell egyszerre szemmel tartani: a plebejusokét és a polgárokét. Előbbiek az iparban és mezőgazdaságban, utóbbiak a közigazgatásban dolgoznak. Ennek megfelelően három különböző lakóházat húzhatunk fel, attól függően, milyen bevándorlót látunk ott szívesen. A harmadik a patrícius, aki nem dolgozik, viszont jó sok adót fizet és növeli a város jólétét. Az ellátásukra már nem egy, hanem egyből négy piacot kell építeni és ellátni azokat különböző árukkal. A plebejusoknak kettő (élelmiszer és alapvető áruk), minden további osztálynak egy-egy (luxus és egzotikus cikkek).
Az egyiptomiakról szóló Pharaoh-ban minden a monumentális épületeknek volt alárendelve. A Zeusban az istenek és hősök szerepét domborították ki. Mire fókuszáljon egy Rómáról szóló játék? Hát persze, hogy a hadseregre és a hódításra. Ez utóbbiról persze már lemaradtunk, hiszen általában egy elfoglalt területen kell várost alapítani. Csakhogy a harc rendszere is maradt olyan, mint korábban, és ez nem túl hízelgő. Eddig legalább kárpótolhatott minket a katonák aranyos, rajzfilmszerű megjelenítése. Most viszont az összement emberekből álló maximum 20 fős cohorsok inkább komikusan festenek. Fokozottan érvényes a kijelölés nehézkessége, különösen, ha már összekeveredtek az ellenséggel. És mindez párosul valami teljesen irracionális útvonalkereséssel. A játék azért próbál nagyobb hangsúlyt fektetni a harcra: gyakran kell városunkra törő lázadókkal megküzdeni, illetve cohorsokat küldeni távoli hadszínterekre. Szomorú leírni, de még mindig a Caesar II harcrendszere volt eddig a legértelmesebb, pedig azt még anno MS-DOS alatt játszottuk. Én legalábbis rengeteget.
Se monumentális építmények, se szeszélyes istenek. És ha már a háborúskodás nyűgét is letudtuk egy városfallal, minden pálya szinte ugyanolyan. Az elején rágyúrunk az exportcikkek előállítására, majd az így felhalmozott tőkével nekilátunk az előre meghatározott célok eléréséhez. Hosszú távon nem túl izgalmas, pedig két hadjárat is vár ránk – egy a köztársaság, egy pedig a császárság idejéből. Személy szerint alig várom a Pharaoh 3D-s változatát, amely sokkal inkább ki tudná használni a plusz egy dimenzióból adódó előnyöket: hatalmas piramisok, templomok és szfinxek! Nyam-nyam.
Caesar IV
Fejlesztő: Tilted Mill Entertainment Kiadó: Vivendi Universal Publishing Forgalmazó: N-TecMinimum hardware: Pentium 4/Athlon 1,6 GHz, 512 MB RAM, 128 MB-os GeForce 4 Ti/Radeon 9500 vagy jobb videokártya, 2 GB HDD
|

Pozitívumok: 3D-s megjelenítés Magyar szinkron
Negatívumok: Maradt a gagyi harcrendszer Hosszú távon monoton
Olvasói értékelés: 5,8
|

Értékelés
Grafika |
8 |
Hangok |
9 |
Játszhatóság |
7 |
Hangulat |
6 |
| |